Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. srpen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. srpen 2006

IC 410 a NGC 1893

Uznání a copyright: Stephen Leshin

V souhvězdí Vozky (Auriga) se 12 000 světelných let daleko nachází emisní mlhovina IC 410, slabá a zaprášená růže severní oblohy. Toto mračno zářícího vodíku měří více jak 100 světelných let a opracovávají jej hvězdné větry a záření z hvězd ponořených do hvězdokupy NGC 1893. Jasné hvězdy této hvězdokupy, která se utvářela v mezihvězdném mračnu zhruba před 4 milióny let, jsou vidět hned pod výrazným tmavým prachovým mračnem ve středu obrázku. V poloze asi 7 hodin jsou na tomto širokoúhlém, podrobném pohledu vidět dva poměrně husté proudy materiálu, které vyvěrají z centrálních oblastí mlhoviny. Tyto útvary kosmických pulců jsou dlouhé asi 10 světelných let a jsou potenciálními místy vznikání hvězd.

Štítky: Hvězdokupa, Emisní mlhovina, Ngc1893, Ic410