Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. listopad 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. listopad 2005

Hory stvoření

Uznání: Lori Allen (Harvard-Smithsonian CfA) et al., JPL-Caltech, NASA

Tato fantastická krajina hvězd se nachází na východním konci gigantické hvězdné porodnice W5, asi 7000 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopea (Cassiopeia). Infračervený pohled ze Spitzerova kosmického dalekohledu ukazuje mezihvězdné mraky studeného plynu a prach tvářený větry a zářením z horkých, hmotných hvězd už mimo obraz (těsně vpravo nahoře). Pronikavý Spitzerův zrak odhaluje nově zrozené hvězdy, stále ještě zavinuté do kosmického mračna, jejichž vznik vyvolala také hmotná hvězda. Tyto mezihvězdné mraky, přilehavě přezdívané "Hory stvoření", jsou asi 10 krát větší ve srovnání s obdobnými Sloupy stvoření v M16, které se staly slavnými na obrázku z Hubblova kosmického dalekohledu z roku 1995. W5 je též známá jako IC 1848 a spolu s IC 1805 je součástí komplexní oblasti populárně nazývané Mlhovina srdce a duše. Spitzerův snímek zabírá asi 70 světelných let ve vzdálenosti W5.

Štítky: Star-formation, Prach, Mezihvězdné prostředí, Infračervený, W5