Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. leden 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. leden 2006

Pulci v IC 410

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Observatory)

Tento podrobný záběr ukazuje část jinak slabé emisní mlhoviny IC 410 v křiklavých falešných barvách. Také ukazuje dva pozoruhodné obyvatele mračna zářícího plynu vpravo - "pulce" v IC 410. Obrázek je složen ze snímků pořízených přes úzkopásmové filtry, aby se tak vystopovaly atomy v mlhovině. Emise atomů síry je vidět červeně, atomů vodíku zeleně a kyslíku modře. Mlhovina je částečně zakrytá prachem v popředí a sama obklopuje mladou kupu hvězd NGC 1893, které dodávají energii zářícímu plynu. Pulci jsou z hustšího, chladnějšího plynu a prachu a jsou dlouzí asi 10 světelných let. Jejich ocasy ošlehavé větry a zářením hvězd z hvězdokupy směřují pryč od centrální oblasti. IC 410 se nachází asi 12 000 světelných let daleko v souhvězdí Vozky (Auriga). V této vzdálenosti obrázek zabírá zhruba 70 světelných let.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ic 410, Tadpoles, Ngc1893