Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2014

Kosmická pavučina mlhoviny Tarantule

Uznání a copyright: Damian Peach

Je to největší a nejkomplexnější hvězdotvorná oblast v celém galaktickém sousedství. Nachází se ve Velkém Magellanovu mračnu, což je malá satelitní galaxie, která obíhá Mléčnou dráhu, a pavučinový vzhled této oblasti jí dal jméno mlhovina Tarantule. Tato Tarantule ovšem měří asi 1000 světelných let. Pokud by se nacházela v vzdálenosti Mlhoviny v Orionu v Mléčné dráze, která je při vzdálenosti 1500 světelných let nejbližší hvězdnou porodnicí, tak by na obloze pokrývala asi 30 stupňů (60 úplňků). Na snímku nahoře jsou v téměř pravých barvách vidět složité detaily mlhoviny. Vřetenovitá ramena Tarantule omotávají modrou hvězdokupu NGC 2070 vpravo, která obsahuje jedny z nejjasnějších a nejhmotnějších známých hvězd. Jelikož hmotné hvězdy žijí rychle a umírají mladé, tak není žádným překvapením, že se tato kosmická Tarantule nachází v blízkosti nedávné supernovy.

Štítky: Star-formation, Lmc, Tarantula nebula