Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2014

Io v pravých barvách

Uznání: Galileo Project, JPL, NASA

Nejpodivnější měsíc ve Sluneční soustavě je jasně žlutý. Tento obrázek byl pořízen v červenci 1999 kosmickou sondou Galileo, která byla od roku 1995 do roku 2003 družicí Jupiteru a je pokusem ukázat, jak by Io vypadal v "opravdových barvách", jak je vnímá průměrné lidské oko. Barvy Io pocházejí od síry a roztavených křemičitých hornin. Neobvyklý povrch Io udržuje velmi mladý jeho systém aktivních sopek. Intenzivní gravitační slapy od Jupiteru napínají Io a tlumí kmity způsobované dalšími Jupiterovými galilejskými měsíci. Výsledné tření vnitřek Io velmi zahřívá a způsobuje, že roztavené horniny vyrážejí přes povrch. Sopky na Io jsou tak aktivní, že efektivně obracejí vnitřek tohoto měsíce ven. Některá vulkanická láva na Io je tak žhavá, že ve tmě září.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus nebo na Twitteru