Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. březen 2014

2012 VP113: Nový nejvzdálenější objekt ve Sluneční soustavě

Uznání: S. S. Sheppard (CIS) & C. Trujillo (Gemini Obs.), NOAO

Jaký je nejvzdálenější známý objekt v naší Sluneční soustavě? Nová odpověď zní 2012 VP113, objekt, který je nyní od Slunce víc než dvakrát dále jak Pluto. Na obrázku nahoře je série objevových snímků pořízených pomocí Dark Energy Camera připojené k 4m dalekohledu Blanco americké národní observatoře NOAO v Chile v roce 2012 a zveřejněných minulý týden. Je vidět, jak se tento vzdálený objekt pohybuje vpravo dolů a považuje se za trpasličí planetu jako je Pluto. Předtím byla nejvzdálenější trpasličí planetou v roce 2003 objevená Sedna. Když se vezme do úvahy, jak malá část oblohy byla prohlédnuta, tak ve vnější Sluneční soustavě bude možná až 1000 objektů jako je 2012 VP113. 2012 VP113 je nyní téměř nejblíže ke Slunci a za asi 2000 let bude asi 5 krát dále. Někteří vědci vyslovili hypotézu, že důvodem, proč objekty jako Sedna a 2012 VP113 mají současné orbity je, že tam byly gravitačně rozptýleny mnohem větším objektem, možná velmi vzdálenou neobjevenou planetou.

Štítky: Sluneční soustava, Dwarf planet, Animated gif, 2012 VP113