Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2014

Úsvit s Mléčnou dráhou

Uznání a copyright snímku: Babak Tafreshi (TWAN), ESO Ultra HD Expedition

Při rozbřesku 27. března stál střed Mléčné dráhy téměř přímo nad observatoří Paranal Evropské jižní observatoře. Prašnou centrální výduť naší galaxie na pohledu rybím okem ze suché chilské pouště Atacama s jasnou oblohou lemují čtyři osmimetrové jednotky Velmi velkého dalekohledu VLT. Nahoře je blízko východního obzoru vidět Venuše. Brilantní Jitřenka září velice blízko ubývajícího srpku Měsíce hned vedle okraje jedné ze struktur dalekohledu. I přes setkání jasného páru na východě scéně dominuje Mléčná dráha. Mléčnou dráhu protínají prachové pásy a posévají hvězdy a zářící mlhoviny, střed naší galaxie se táhne přes tmavší zenit dokonce i když se temně modrá obloha začíná jasnit a budovy se stále lesknou v měsíčním světle.

Štítky: Měsíc, Mléčná dráha, Venuše, VLT, Paranal

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety