Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2014

Úsvit s Mléčnou dráhou

Uznání a copyright snímku: Babak Tafreshi (TWAN), ESO Ultra HD Expedition

Při rozbřesku 27. března stál střed Mléčné dráhy téměř přímo nad observatoří Paranal Evropské jižní observatoře. Prašnou centrální výduť naší galaxie na pohledu rybím okem ze suché chilské pouště Atacama s jasnou oblohou lemují čtyři osmimetrové jednotky Velmi velkého dalekohledu VLT. Nahoře je blízko východního obzoru vidět Venuše. Brilantní Jitřenka září velice blízko ubývajícího srpku Měsíce hned vedle okraje jedné ze struktur dalekohledu. I přes setkání jasného páru na východě scéně dominuje Mléčná dráha. Mléčnou dráhu protínají prachové pásy a posévají hvězdy a zářící mlhoviny, střed naší galaxie se táhne přes tmavší zenit dokonce i když se temně modrá obloha začíná jasnit a budovy se stále lesknou v měsíčním světle.

Štítky: Měsíc, Mléčná dráha, Venuše, VLT, Paranal

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci