Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2014

Úsvit s Mléčnou dráhou

Uznání a copyright snímku: Babak Tafreshi (TWAN), ESO Ultra HD Expedition

Při rozbřesku 27. března stál střed Mléčné dráhy téměř přímo nad observatoří Paranal Evropské jižní observatoře. Prašnou centrální výduť naší galaxie na pohledu rybím okem ze suché chilské pouště Atacama s jasnou oblohou lemují čtyři osmimetrové jednotky Velmi velkého dalekohledu VLT. Nahoře je blízko východního obzoru vidět Venuše. Brilantní Jitřenka září velice blízko ubývajícího srpku Měsíce hned vedle okraje jedné ze struktur dalekohledu. I přes setkání jasného páru na východě scéně dominuje Mléčná dráha. Mléčnou dráhu protínají prachové pásy a posévají hvězdy a zářící mlhoviny, střed naší galaxie se táhne přes tmavší zenit dokonce i když se temně modrá obloha začíná jasnit a budovy se stále lesknou v měsíčním světle.

Štítky: Měsíc, Mléčná dráha, Venuše, VLT, Paranal

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích