Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. březen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. březen 2014

Obírání ESO 137 001

Uznání: NASA, ESA, CXC

Spirální galaxie ESO 137-001 uhání ve vzdálenosti asi 220 miliónů světelných let masivní kupou galaxií Abell 3627. Tato vzdálená galaxie je vidět na barevném kompozitním obrazu z Hubbla a Chandry přes hvězdy popředí Mléčné dráhy v souhvězdí Jižního trojúhelníku. Jak tato spirální galaxie uhání rychlostí skoro 7 miliónů kilometrů za hodinu, tak ji o její prach a plyn obírá čelní tlak vlastního horkého řídkého média uvnitř kupy, který překonává gravitaci galaxie. Na datech z Hubbla ve viditelném světle je zřetelné, že z odebraného materiálu vznikly stopy krátkých modrých čar. Rentgenová data z Chandry ukazují ohromný rozsah zahřátého odebraného plynu, jelikož difuzní, tmavší modrá stopa vpravo dole přesahuje 400 000 světelných let. Po tak významné ztrátě prachu a plynu bude nový vznik hvězd v této galaxii obtížný. V poli napravo od ESO 137-001 je vidět žlutá eliptická galaxie, které chybí hvězdotvorný prach a plyn.

Štítky: Spirální galaxie, Kupa galaxií, ESO 137-001, Abell 3627, Ram pressure