Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. duben 2014

Spica, Mars a zatmělý Měsíc

Uznání a copyright: Damian Peach

Tmavou oblohou 15. dubna klouzal krásně zčervenalý Měsíc, po více než hodinu zcela ponořený do stínu Země. Bylo to první letošní úplné zatmění Měsíce a lidé se z něj těšili na celé západní polokouli. Na malebném pohledu na oblohu z karibského ostrova Barbados zachyceném během totality je vidět potemnělý kotouč Měsíce. Temně červená barva Měsíce pěkně kontrastuje s modravou hvězdou Spica, alfa hvězdou v souhvězdí Panny (Virgo), která se nachází pouhé dva stupně vedle. Asi deset stupňů vpravo je od Měsíce je ještě jasnější Mars po opozici a nejblíže Zemi. Zdá se, jakoby červený odstín rudé planety odrážel barvu zatmělého Měsíce.

Štítky: Mars, Měsíc, Zatmění, Spica, Tle

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem