Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. duben 2014

Masivní blízká spirální galaxie NGC 2841

Uznání: Hubble, Subaru; Composition & Copyright: Robert Gendler

Je to jedna z nejhmotnějších známých galaxií. Spirální galaxie NGC 2841 je vzdálená asi 46 miliónů světelných let daleko a nalézá se v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major). Tento ostrý pohled na nádherný vesmírný ostrov ukazuje výrazně žluté jádro a galaktický disk. Prachové pásy, malé růžové hvězdotvorné oblasti a mladé modré hvězdokupy jsou ponořeny do různorodých, těsně zavinutých spirálních ramen. Oproti tomu mnoho jiných spirálních galaxií vykazuje velká rozvinutá ramena s velkými hvězdotvornými oblastmi. NGC 2841 má průměr přes 150 000 světelných let, což je dokonce více, než má naše vlastní Mléčná dráha a zde je vidět na kompozitním obrázku, který slučuje expozice z družicového 2,4m Hubblova kosmického dalekohledu a z pozemského 8,2m dalekohledu Subaru. Rentgenové snímky naznačují, že výsledné větry a exploze hvězd vytvářejí zplodiny horkého plynu, které sahají do hala kolem NGC 2841.

Štítky: Galaxie, Spirální, NGC 2841