Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. duben 2014

Hmotná kupa galaxií El Gordo

Uznání: NASA, ESA, J. Jee (UC Davis) et al.

Je větší než chlebník. Je mnohem větší než všechny chlebníky dohromady. Kupa galaxií ACT-CL J0102-4915 je jedním z největších a nejhmotnějších známých objektů. Tato vzdálená kupa galaxií se nazývá "El Gordo", je sedm miliard světelných let daleko (z = 0.87), měří asi sedm miliónů světelných let a obsahuje hmotu miliónu miliard Sluncí. Snímek kupy El Gordo nahoře je kompozitem snímku ve viditelném světle z Hubblova kosmického dalekohledu, rentgenového snímku z observatoře Chandra, který zobrazuje horký plyn růžovou barvou a z počítačem generované mapy, která zobrazuje nejpravděpodobnější distribuci temné hmoty v modré barvě, která byla vypočtena ze zborcení galaxií v pozadí gravitačními čočkami. Téměř všechny jasné body jsou galaxie. Modře značená distribuce temné hmoty ukazuje, že kupa je uprostřed srážky dvou velkých kup galaxií. Pečlivá prohlídka obrázku ukáže téměř svislou galaxii, která se jeví neobvykle dlouhá. Tato galaxie je ve skutečnosti daleko v pozadí a její obraz je protažen působením gravitační čočky hmotné kupy.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus, nebo na Twitteru