Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. duben 2014

Arp 81: O 100 miliónů let později

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing - Martin Pugh

Z planety Země vidíme silně pokroucený pár galaxií, katalogizovaný jako Arp 81, tak jak byly pouhých asi 100 miliónů let po svém těsném přiblížení. Zmatek způsobený jejich vzájemnou gravitační interakcí při přiblížení je podrobně vidět na tomto barevném kompozitním obrázku, který ukazuje jejich vzájemnou gravitační interakci při přiblížení a ukazuje propletené proudy plynu a prachu, chaos překotného vznikání hvězd i slapový ohon, který se táhne asi 200 tisíc světelných let za tímto kosmickým vrakovištěm. Galaxie jsou též známy jako NGC 6622 (vlevo) a NGC 6621, co do velikosti jsou zhruba stejné, ale je jim souzeno ve vzdálené budoucnosti splynout, jelikož se po opakovaných přiblíženích nakonec zcela sloučí. Obě galaxie se nacházejí v souhvězdí Draka (Draco) a jsou vzdálené asi 280 miliónů světelných let. Na tomto ostrém, zpracovaném snímku z Hubblova archívu lze vidět dokonce ještě vzdálenější galaxie v pozadí.

Štítky: Interacting galaxies, Tidal tail, Arp 81, Ngc 6621/6622

Svietiace oblaky nad Prahou

Fotené v Kbeloch (Praha) fotoaparát Panasonic Lumix 100. Bez úpravy.