Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2014

Lyridy na jižní obloze

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Las Campanas Observatory, Carnegie Institution)

Každoroční Lyridy na pozemské obloze vyvrcholily 22. dubna, jelikož se tehdy naše dobrá planeta pohroužila do prachu z ohonu dlouhoperiodické komety Thatcher. Ale dokonce i v suché a temné poušti Atacama podél pacifického pobřeží v Chile měsíční světlo poslední čtvrti učinilo noční oblohu jasnou a tak slabší meteory nebyly vidět. Ale jasnější Lyridy byly stále vidět. Na tomto kompozitním pohledu země a oblohy pořízeném v časných ranních hodinách meteory proudí z radiantu poblíž Vegy, což je alfa hvězda v souhvězdí Lyra. Jev radiantu vzniká v důsledku perspektivy, jelikož rovnoběžné stopy meteorů se jeví, jakoby se v dálce sbíhaly. V pozadí se prostírá bohaté pole hvězd a prachová mračna naší vlastní Mléčné dráhy.

Štítky: Meteor, Meteorický roj, Radiant, Perspective, Lyrids, Mouse over

Zimná dúha

Nádherný úkaz zimnej dúhy.