Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2014

Hubblův Messier 5

Uznání: HST, ESA, NASA

"Krásná mlhovina objevená mezi Váhami [Libra] a Hadem [Serpens] ...", začíná popis 5. položky slavného katalogu mlhovin a hvězdokup astronoma 18. století Charlese Messiera. Přestože se položka Messier 5 (M5) Messierovi zdála rozplizlá, a kulatá a bez hvězd, tak nyní víme, že je to kulová hvězdokupa, která má 100 000 nebo i více hvězd, které jsou gravitačně vázány a nahuštěny do oblasti o průměru 165 světelných let. Hvězdokupa se nachází 25 000 světelných let daleko. Kulové hvězdokupy sídlí v halo naší Galaxie a jsou nejstaršími členy Mléčné dráhy. M5 je jednou z nejstarších kulových hvězdokup, stáří jejích hvězd se odhaduje až na 13 miliard let. Tato krásná hvězdokupa je populárním cílem pozemských dalekohledů. Hubblův kosmický dalekohled, který byl 25. dubna 1990 vypuštěn na nízkou oběžnou dráhu Země, pořídil také nádherný podrobný pohled, který ve středové oblasti M5 zabírá asi 20 světelných let. Stárnoucí rudí a modří obři a omlazení modří tuláci dokonce i v blízkosti hustého jádra vlevo jsou na tomto ostrém snímku zřetelně vidět ve žlutých a modrých odstínech.

Štítky: Rudý obr, Kulová hvězdokupa, Hubble, Messier, M5, Blue straggler