Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. září 2013

Kupa galaxií Abell 1689 ohýbá světlo

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage Team (STScI/AURA), and J. Blakeslee (NRC Herzberg, DAO) & H. Ford (JHU)

Toto je jeden z nejhmotnějších objektů ve viditelném vesmíru. Na snímku z Hubblova kosmického dalekohledu kamerou ACS (Advanced Camera for Surveys) je vidět, že Abell 1689 ohýbá prostor jak předpovídá Einsteinova teorie gravitace a tedy ohýbá světlo z jednotlivých galaxií, které leží za kupou a vytváří vícečetné zakřivené obrazy. Síla této enormní gravitační čočky závisí na její hmotnosti, ale viditelná hmota ve formě žlutých galaxií v kupě odpovídá pouze asi jednomu procentu hmotnosti, která je potřebná k vytvoření pozorovaných modrých obloukovitých obrazů galaxií pozadí. Většina gravitační hmoty potřebné k dostatečnému ohýbání prostoru, aby se dalo vysvětlit toto zobrazení čočkou kosmických měřítek, je ve formě stále záhadné temné hmoty. Nepozorovaná přítomnost temné hmoty je zmapována právě oblouky a zborcenými obrazy galaxií v pozadí jako dominantní zdroj gravitace kupy Abell 1689. Podrobná prohlídka snímku nahoře překvapivě v kupě galaxií ukazuje více než 100 000 přítomných kulových hvězdokup.

Štítky: Hubble, Zobrazení gravitační čočkou, Abell 1689