Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2011

MACS 1206: Gravitační čočka z kupy galaxií

Uznání: NASA, ESA, M. Postman (STScI), and the CLASH Team

Pro galaxii je obtížné se skrývat za kupou galaxií. Gravitace bližší kupy totiž působí jako velká čočka, kolem po stranách přitahuje obrazy vzdálené galaxie a značně je bortí. Toto je pouze jeden případ pozorovaný na nedávno zveřejněném snímku nahoře z přehlídky CLASH z Hubblova kosmického dalekohledu. Kupa MACS J1206.2-0847 se skládá z mnoha galaxií a jako čočka zobrazuje žlutočervenou galaxii pozadí do velkého oblouku vpravo. Pečlivá prohlídka snímku ukáže přinejmenším několik dalších čočkou zobrazených galaxií pozadí, mnoho z nich se jeví jako vychýlené snopy. Kupa v popředí může vytvořit tak hladké oblouky jen tehdy, pokud je hmota v ní spojitě rozložená temná hmota a tudíž není v kupě galaxií viditelně koncentrována. Analýza poloh těchto gravitačních oblouků také astronomům poskytuje metodu k odhadování distribuce temné hmoty v kupách galaxií a umožňuje z ní odvodit, kdy se tyto obří konglomeráty galaxií začaly tvořit.

Štítky: Kupa galaxií, Gravitační čočky, MACS 1206