Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. květen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. květen 2014

Kupa galaxií zvětšuje vzdálenou supernovu

Uznání: NASA, ESA, C. McCully (Rutgers U.) et al.

Jak můžete kalibrovat obří gravitační čočky? Čočkou je v tomto případě kupa galaxií Abell 383, hmotný konglomerát galaxií, horkého plynu a temné hmoty, který se nachází asi 2,5 miliardy světelných let daleko (rudý posuv z=0,187). To, co je třeba kalibrovat je hmotnost kupy, zvláště množství a distribuce temné hmoty. Nedávno byla vyzkoušena nová kalibrační technika, která spočívá v čekání na supernovy velmi specifického typu, které nastanou za kupou galaxií a pak se zjišťuje, jak moc jsou tyto supernovy zvětšeny gravitační čočkou. Tato technika doplňuje další měření včetně počítání temné hmoty, která je potřeba pro vnitřní pohyb galaxií, pro udržení horkého plynu kupy a pro vytvoření zborcených obrazů gravitační čočkou. Na snímku nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu ukazuje kupa galaxií A383 schopnosti své gravitační čočky vpravo vysoce zborcenými obrazy galaxií v pozadí za středem kupy. Vlevo je vzdálená galaxie vidět jak před, tak po nedávno objevené supernově. Doposud byly objeveny supernovy typu Ia za dvěma dalšími kupami galaxií v rámci projektu CLASH (Cluster Lensing And Supernova survey with Hubble), což je Hubbova přehlídka kup - čoček a supernov.

Štítky: Temní hmota, Kupa galaxií, Zobrazení gravitační čočkou

Kometa C/2020 T2 (Palomar)

Snímek komety C/2020 T2 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo, binning 2x2. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdí Honících psů. Vzdálenost od Země 1.415 au, od Slunce 2.165 au. Rychlost pohybu po obloze 0.76 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 14.4 mag.