Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. srpen 2010

Kupa galaxií Abell 1689 zvětšuje temný vesmír

Uznání: NASA, ESA, E. Jullo (JPL), P. Natarajan (Yale), & J.-P. Kneib (LAM, CNRS)
Acknowledgment: H. Ford and N. Benetiz (JHU), & T. Broadhurst (Tel Aviv)

Co je to za kupu galaxií? Aby se zjistilo, v jakých formách se nachází hmota v kupě Abell 1689, jsou potřeba nejenom hloubkové snímky z dalekohledů jako je Hubblův kosmický dalekohled, ale také podrobný počítačový model. Pro začátek, téměř každá žlutá šmouha na snímku nahoře je celá galaxie. Při podrobnější prohlídce se ale ukazuje, že mnoho galaxií v pozadí je podivně zvětšeno a zborceno do dlouhých zakřivených oblouků prostřednictvím gravitační čočky tvořené kupou. Počítačové analýzy umístění a hladkosti těchto oblouků ukazují, že vedle hmoty v galaxiích, kterou vidíme, musí kupa obsahovat také významné množství temné hmoty, která je podle modelu digitálně superponovaná v nachové barvě. Kupa Abell 1689 zůstává stále záhadou, jelikož oblouky jsou tak početné a různorodé, že se zatím neobjevil žádný jednotlivý model temné hmoty, který by mohl všechno vysvětlit a přitom být konzistentní s modely temné hmoty, které berou v úvahu jejich pohyb. Přesto podrobná informace od kup galaxií jako je Abell 1689 dává naději, že se jednoho dne podaří najít řešení, které nejenom že by odhalilo temnou hmotu v kupách, ale také potřebné množství temné energie ve vesmíru, která se musí nacházet podél linie pohledu ke vzdáleným obloukům.

Štítky: Temní hmota, Kupa galaxií, Abell 1689

iss

môj prví pokus o fotenie iss .