Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. květen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. květen 2014

Planetární mlhovina Abell 36

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, Univ. Arizona

Planetární mlhovina Abell 36 je pěkný plynný plášť umírající Slunci podobné hvězdy a nachází se zhruba 800 světelných let daleko v souhvězdí Panny (Virgo). Tento ostrý teleskopický pohled zabírá v této vzdálenosti přes 1,5 světelného roku. Centrální hvězda v mlhovině, která odhazuje svoje vnější vrstvy, se smršťuje a stává se žhavější a vyvíjící se do závěrečné fáze bílého trpaslíka. Povrchová teplota centrální hvězdy v mlhovině Abell 36 se ve srovnání se současnou teplotou Slunce 6000 K odhaduje přes 73 000 K. V důsledku toho je tato velmi žhavá hvězda mnohem jasnější v ultrafialovém světle, než vizuálně zde. Neviditelné ultrafialové záření ionizuje atomy vodíku a kyslíku v mlhovině a tady i pohání krásnou viditelnou záři.

Štítky: Planetární mlhovina, Hvězdný vývoj, Ultrafialový, Abell 36