Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2014

M16 a Orlí mlhovina

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, Univ. Arizona

Hvězdokupu M16, neboli Orlí mlhovinu, která je stará asi 2 milióny let, obklopují zárodečná mračna prachu a zářícího plynu. Tento krásně podrobný snímek této oblasti obsahuje kosmické skulptury, které jsou zachyceny na podrobném snímku pomocí Hubblova kosmického dalekohledu. Husté sloupce prachu, které stoupají poblíž centra a bývají popisovány jako pilíře stvoření, nebo sloní choboty, jsou světelné roky dlouhé a gravitačně se smršťují za vzniku hvězd. Energetické záření hvězd kupy eroduje materiál v konečcích, až se nakonec ukazují zanořené hvězdy. Z levého okraje zasahuje další hvězdotvorný sloupec známý jako Fairy of Eagle Nebula. M16 - Orlí mlhovina se nachází asi 7000 světelných let daleko a je snadným cílem pro triedry nebo malé dalekohledy v na mlhoviny bohaté části oblohy v rozděleném souhvězdí Ocas hada (Serpens Cauda).

Štítky: Star-formation, M16, Orlí mlhovina, Fairy, Pillars of creation