Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červenec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červenec 2012

M16: Pilíře stvoření

Uznání: J. Hester, P. Scowen (ASU), HST, NASA

Byl to jeden z nejslavnějších snímků let 1990-tých. Tento snímek pořídil v roce 1995 Hubblův kosmický dalekohled a ukazuje vypařující se plynné globule (EGGs - evaporating gaseous globules), které se vynořují z pilířů molekulárního plynu a prachu. Tyto obří pilíře jsou světelné roky dlouhé a jsou tak husté, že se vnitřní plyn gravitačně smršťuje za vzniku hvězd. Intenzivní záření jasných hvězd na konci každého pilíře způsobuje, že se materiál s nízkou hustotou odpařuje a zanechává hvězdné porodnice plné odkrytých "vajec" (EGGs). Orlí mlhovina spojená s otevřenou hvězdokupou M16 se nachází asi 7000 světelných let daleko. Pilíře stvoření zase zachytil v roce 2007 Spitzerův kosmický dalekohled v infračerveném světle a výsledky vedou k doměnce, že pilíře už možná zničila místní supernova, ale světlo z této události musí k Zemi teprve doletět.

Štítky: Star-formation, Orlí mlhovina, Pillars of creation