Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červen 2014

Video světelného echa V838

Uznání: ESA, NASA, Hubble Space Telescope; Music: The Driving Force (Jingle Punks)

Čím bylo způsobeno vzplanutí V838 Mon? Hvězda V838 Mon se z neznámých důvodů náhle stala jednou z nejjasnějších hvězd v celé Mléčné dráze. Potom po několika málo měsících zeslábla. Takové hvězdné vzplanutí nebylo předtím nikdy pozorováno, supernovy a novy vyvrhují do vesmíru ohromné množství hmoty. I když se zdá, že byl při vzplanutí V838 Mon vyvržen nějaký materiál do vesmíru, tak to co je vidět na filmu z osmi políček nahoře, který byl pro hladký průběh interpolován, je ve skutečnosti vně se pohybující světelné echo vzplanutí. Skutečné časové rozpětí videa nahoře je od roku 2002, kdy bylo vzplanutí poprvé pozorováno, do roku 2006. Ve světelném echu se světlo vzplanutí postupně odráží na stále vzdálenějších elipsoidech ve složitém poli okolního mezihvězdného prachu, který již hvězdu obklopuje. Nejpravděpodobnější model vzplanutí V838 nyní je degradace orbity a následné splynutí dvou poměrně normálních hvězd. V838 Mon se nachází asi 20 000 světelných let daleko v souhvězdí Jednorožce (Monoceros) a největší světelné echo nahoře má průměr asi 6 světelných let.

Štítky: Video, Hvězda, Light echo, V838 mon