Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červenec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červenec 2014

Ou4: Mlhovina Obří kalmar

Uznání: Romano Corradi (IAC),
Nicolas Grosso, Agnès Acker, Robert Greimel, Patrick Guillout

Tato velice slabá mlhovina je tajemné, záhadné zjevení, které se podobá kalmarovi, ale na pozemské obloze je velmi velká. Mozaika snímků složená z úzkopásmových dat z 2,5 m dalekohledu Isaac Newton zabírá v souhvězdí Kefeus asi 2,5 úplňku. Tuto pozoruhodnou mlhovinu bipolárního tvaru s emisí konzistentní s planetární mlhovinou, což je plynný obal kolem umírající Slunci podobné hvězdy, nedávno objevil francouzský astrofotograf Nicolas Outters, ovšem skutečná vzdálenost a rozměr této mlhoviny nejsou známy. Nové výzkumy nanznačují, že Ou4 se ve skutečnosti nachází uvnitř emisní oblasti SH2-129 vzdálené asi 2300 světelných let. To odpovídá scénáři, kdy kosmický kalmar představuje ohromný výtok materiálu poháněný trojnásobnou soustavou žhavých hmotných hvězd, které jsou katalogizovány jako HR8119 a které jsou vidět u středu mlhoviny. Pokud je tomu tak, tak tento obří mlhovinný kalmar by fyzicky měřil asi 50 světelných let.

Štítky: Mlhovina, Outflow, Ou4