Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2013

M2-9: Křídla Motýlí mlhoviny

Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA - Processing: Judy Schmidt

Jsou hvězdy více oceňovány pro své umění až umřou? Hvězdy obvykle vytvářejí své nejumělečtější obrazy když umírají. Slunce a M2-9 na snímku nahoře jsou hvězdy, které se transformují z normálních hvězd na bílé trpaslíky odvržením svých plynných obalů. Rozpínající se plyn často utváří působivé obrazy zvané planetární mlhovina, které během tisíců let pomalu slábnou. M2-9 je motýlová planetární mlhovina vzdálená 2100 světelných let zde je vidět v reprezentativních barvách, a má křídla která vypovídají podivný, ale neúplný příběh. Ve středu jsou dvě hvězdy, které obíhají uvnitř plynného disku velkého desetinásobek orbity Pluta. Obálka vyvržená umírající hvězdou se odloupla od disku a vytvořila bipolární vzhled. O fyzikálních procesech, kterými planetární mlhoviny vznikají toho zůstává mnoho neznámého.

Sledujte APOD na: Facebooku (Daily, Sky, Spanish) nebo na Google Plus (Daily, River)

Štítky: Planetární mlhovina, M2-9, Bipolar

37. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 8. 9. do 15. 9. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je nízko nad jihozápadem Jupiter a u jihu Saturn. Ještě pokračuje přehlídka planet za Sluncem v korónografu SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Přistání indické sondy je zahaleno tajemstvím, podařilo se? ESA oznámila výsledek vyšetřování selhání rakety Vega a musela se vyhnout se svou družicí Aeolus družici Starlink. Sojuz MS-14 s robotem se vrátil z ISS a chystá se start nákladní lodi HTV-8. Před 60 lety startovala Luna 2, aby dopadla jako první umělé těleso na Měsíc.

Saturn IR685