Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2013

M2-9: Křídla Motýlí mlhoviny

Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA - Processing: Judy Schmidt

Jsou hvězdy více oceňovány pro své umění až umřou? Hvězdy obvykle vytvářejí své nejumělečtější obrazy když umírají. Slunce a M2-9 na snímku nahoře jsou hvězdy, které se transformují z normálních hvězd na bílé trpaslíky odvržením svých plynných obalů. Rozpínající se plyn často utváří působivé obrazy zvané planetární mlhovina, které během tisíců let pomalu slábnou. M2-9 je motýlová planetární mlhovina vzdálená 2100 světelných let zde je vidět v reprezentativních barvách, a má křídla která vypovídají podivný, ale neúplný příběh. Ve středu jsou dvě hvězdy, které obíhají uvnitř plynného disku velkého desetinásobek orbity Pluta. Obálka vyvržená umírající hvězdou se odloupla od disku a vytvořila bipolární vzhled. O fyzikálních procesech, kterými planetární mlhoviny vznikají toho zůstává mnoho neznámého.

Sledujte APOD na: Facebooku (Daily, Sky, Spanish) nebo na Google Plus (Daily, River)