Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2013

M2-9: Křídla Motýlí mlhoviny

Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA - Processing: Judy Schmidt

Jsou hvězdy více oceňovány pro své umění až umřou? Hvězdy obvykle vytvářejí své nejumělečtější obrazy když umírají. Slunce a M2-9 na snímku nahoře jsou hvězdy, které se transformují z normálních hvězd na bílé trpaslíky odvržením svých plynných obalů. Rozpínající se plyn často utváří působivé obrazy zvané planetární mlhovina, které během tisíců let pomalu slábnou. M2-9 je motýlová planetární mlhovina vzdálená 2100 světelných let zde je vidět v reprezentativních barvách, a má křídla která vypovídají podivný, ale neúplný příběh. Ve středu jsou dvě hvězdy, které obíhají uvnitř plynného disku velkého desetinásobek orbity Pluta. Obálka vyvržená umírající hvězdou se odloupla od disku a vytvořila bipolární vzhled. O fyzikálních procesech, kterými planetární mlhoviny vznikají toho zůstává mnoho neznámého.

Sledujte APOD na: Facebooku (Daily, Sky, Spanish) nebo na Google Plus (Daily, River)

Štítky: Planetární mlhovina, M2-9, Bipolar

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci