Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červenec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červenec 2014

Mlhovina Homunkulus v 3D

Uznání: W. Steffen (UNAM), M. Teodoro, T.I. Madura,
J.H. Groh, T.R. Gull, A. Mehner, M.F. Corcoran, A. Damineli, K. Hamaguchi

Image Credit: NASA, Goddard Space Flight Center/SVS - Inset: NASA, ESA, Hubble SM4 ERO Team

Pokud hledáte něco k vytištění na vaší zbrusu nové 3D tiskárně, tak zkuste mlhovinu Homunkulus. Toto prašné, bipolární kosmické mračno měří asi 1 světelný rok, ale pro tisk je model mírně zmenšený na asi 1/4 světelné nanosekundy, neboli 80 milimetrů. Skutečný Homunkulus obklopuje slavně nestabilní hmotné hvězdy ve dvojhvězdě zvané eta Carinae ponořené do rozsáhlé mlhovina Carina ve vzdálenosti asi 7500 světelných let. Mezi léty 1838 a 1845 byla eta Carinae druhou nejjasnější hvězdou na pozemské noční obloze a tehdy vyvrhovala mlhovinu Homunkulus. Nový 3D model stále se rozpínající mlhoviny Homunkulus vznikl při jejím průzkumu přístrojem VLT/X-Shooter Evropské jižní observatoře. Tento přístroj umožňuje mapovat rychlost molekulárního vodíku v prachu mlhoviny s jemným rozlišením. Model ukazuje zářezy, výstupky a výčnělky, dokonce i v prachem zakrytých oblastech odvrácených od Země. Samotná dvojhvězda eta Carinae stále prochází bouřlivými vzplanutími a je kandidátem na výbuch supernovy v několika miliónech let.

Štítky: Binary star, Eta Carinae, Carina, Homunculus nebula