Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. srpen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. srpen 2014

Arp 188 a Ocas pulce

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing & Copyright: Joachim Dietrich

Proč má tato galaxie tak dlouhý ohon? Na tomto skvělém pohledu z obrazového archívu Hubble Legacy Archive utvářejí vzdálené galaxie dramatické pozadí pro roztaženou galaxii Arp 188, neboli Pulec. Tento kosmický pulec je asi 420 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Draka (Draco). Pro oči tak přitažlivý ohon je asi 280 světelných let dlouhý a obsahuje hmotné, jasné modré hvězdokupy. Podle jedné verze kompaktnější vetřelecká galaxie prošla před Arp 188 zprava doleva a byla vržena kolem dokola za Pulce vzájemnou gravitací obou galaxií. Při tak blízkém setkání vytáhly slapové síly ze spirální galaxie hvězdy, plyn a prach a utvořily nádherný ohon. Odhaduje se, že galaktický vetřelec samotný se nachází asi 300 světelných let za Pulcem a může být vidět skrze spirální ramena v popředí vpravo nahoře. Galaxie Pulec bude zřejmě následovat své pozemské jmenovce a nejspíše jak zestárne, tak ztratí svůj ohon a hvězdokupy z ocasu vytvoří menší satelity velké spirální galaxie.

Štítky: Galaxie, Galaxie ve srážce, Arp 188