Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. srpen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. srpen 2014

Průlet kolem Neptunova měsíce Triton

Uznání: Voyager 2, JPL, NASA; Digital composition: Paul Schenk (LPI, USRA)

Jaké by to bylo prolétat kolem Tritonu, největšího měsíce planety Neptun? Zatím to podnikla pouze jediná kosmická sonda a nyní poprvé byly snímky z tohoto přiblížení sestaveny do videa. Kosmická sonda Voyager 2 dne 25. srpna 1989 proletěla Neptunovou soustavou s nažhavenými kamerami. Triton je o něco menší než pozemský Měsíc, ale má ledové vulkány a povrch bohatý na zmrzlý dusík. První sekvence na videu ukazuje, jak se Voyager přibližuje k Tritonu, který i přes neobvyklý zelený nádech je vidět v přibližně pravých barvách. Pod kosmickou sondou je vidět záhadný terén, který se brzy změní z osvětleného na temný, jak dole brzy nastane za terminátorem noc. Po největším přiblížení se Voyager otočil, aby mohl sledovat vzdalující se měsíc, který byl vidět jako zmenšující se srpek. Pokud všechno půjde dobře, tak v příštím červenci kosmická sonda New Horizons učiní podobný průlet kolem Pluta, což je těleso co do velikosti podobné Tritonu.

Štítky: Neptun, Triton, Voyager

39. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 9. do 2. 10. 2022. Měsíc je ve fázi mezi novem a první čtvrtí a uvidíme jej večer koncem týdne nízko na jihozápadě. Jupiter je v opozici se Sluncem, vrcholí tedy kolem jedné ráno jako výrazná „hvězda“ noční oblohy. Vidět je taky Saturn, Neptun, Uran a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila a uvidíme i hodně skvrn. Ráno je možné spatřit zvířetníkové světlo. V noci z pondělí na úterý narazí DART do planetky Dimorphos. V neděli 25. 9. po půlnoci našeho času proběhly tři starty raket téměř v průběhu jedné hodiny. Před 15 lety odstartovala DAWN vstříc Ceres a Vestě a před 45 lety odstartovala raketa Proton se stanicí Saljut 6.

Sluneční skvrna AR3078 v Ha