Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. srpen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. srpen 2014

Průlet kolem Neptunova měsíce Triton

Uznání: Voyager 2, JPL, NASA; Digital composition: Paul Schenk (LPI, USRA)

Jaké by to bylo prolétat kolem Tritonu, největšího měsíce planety Neptun? Zatím to podnikla pouze jediná kosmická sonda a nyní poprvé byly snímky z tohoto přiblížení sestaveny do videa. Kosmická sonda Voyager 2 dne 25. srpna 1989 proletěla Neptunovou soustavou s nažhavenými kamerami. Triton je o něco menší než pozemský Měsíc, ale má ledové vulkány a povrch bohatý na zmrzlý dusík. První sekvence na videu ukazuje, jak se Voyager přibližuje k Tritonu, který i přes neobvyklý zelený nádech je vidět v přibližně pravých barvách. Pod kosmickou sondou je vidět záhadný terén, který se brzy změní z osvětleného na temný, jak dole brzy nastane za terminátorem noc. Po největším přiblížení se Voyager otočil, aby mohl sledovat vzdalující se měsíc, který byl vidět jako zmenšující se srpek. Pokud všechno půjde dobře, tak v příštím červenci kosmická sonda New Horizons učiní podobný průlet kolem Pluta, což je těleso co do velikosti podobné Tritonu.

Štítky: Neptun, Triton, Voyager