Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. září 2014

Vlny světélkujícího vzduchu nad Tibetem

Uznání a copyright: Jeff Dai

Proč nebe vypadá jako obří terč? Díky světélkování vzduchu. Koncem dubna se po velké bouřce nad Bangladéšem objevily nad Tibetem v Číně kruhovité vlny světélkujícího vzduchu, jak je patrné na snímku nahoře. Neobvyklý vzor pochází od atmosférických hustotních vln, kde se střídá tlak vzduchu a které rostou s výškou, jak se vzduch stává řidším, v tomto případě asi až 90 kilometrů vysoko. Na rozdíl od polárních září, které jsou poháněny energetickými nabitými částicemi a jsou vidět ve vysokých šířkách, světélkování vzduchu vzniká chemiluminiscencí, kdy světlo vzniká chemickou reakcí. Světélkování vzduchu nedovoluje noční obloze být úplně tmavou a typičtější je vidět u obzoru.
Oprava: Volbu výstižnějšího slova "terč" při překladu navrhl Jiří Voříšek.

Štítky: Světélkování vzduchu, Tibet, Ripples

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA