Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. září 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. září 2014

Nebe ve Střelci

Uznání a copyright: Terry Hancock (Down Under Observatory)

Tato bohatá část nebe zabírá ve spirálním rameni ve Střelci a ve středu naší Mléčné dráhy skoro 7 stupňů. Na teleskopické mozaice jsou vidět dobře známé jasné mlhoviny a hvězdokupy, které už v 18. století katalogizoval kosmický turista Charles Messier. Pro pozorovatele jsou mlhoviny M16, Orel (daleko vpravo) a M17, Labuť (u středu) stále populární zastávky a jedná se o nejjasnější hvězdotvorné emisní oblasti. Při rozpětí asi 100 světelných let září výmluvnou červenou září atomů vodíku ze vzdálenosti přes 5000 světelných let. Barevná otevřená hvězdokupa M25 vlevo nahoře je blíže, je zhruba 2000 světelných let daleko a měří asi 20 světelných let. M24, nebo také Oblak hvězd ve Střelci je vlevo od středu dolního okraje a slabší a vzdálenější hvězdy Mléčné dráhy jsou vidět skrz úzké okno v neprůhledných polích mezihvězdného prachu.

Štítky: Mléčná dráha, M16, M17, Messier, M24, M25, M18