Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. říjen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. říjen 2014

Mlhovina Helix z dalekohledů Blanco a Hubble

Uznání: C. R. O'Dell, (Vanderbilt) et al. ESA, NOAO, NASA

Jak nějaká hvězda stvořila mlhovinu Helix? Tvar planetární mlhoviny jako je Helix je důležitý, protože nejspíš obsahuje příčiny toho, jak hvězdy jako je Slunce končí své životy. Pozorování Hubblovým kosmickým dalekohledem a 4 m dalekohledem Blanco v Chile ovšem ukázala, že Helix není zrovna jednoduchá šroubovice. Spíše obsahuje dva skoro pravoúhle postavené disky stejně jako oblouky, rázové vlny a dokonce útvary, kterým dost dobře nerozumíme. Přesto tam zůstává mnoho výrazných symetrií. Jak jediná Slunci podobná hvězda vytvořila tak krásnou geometrickou složitost je předmětem výzkumu. Mlhovina Helix je nejbližší planetární mlhovinou od Země, nachází se pouhých 700 světelných let daleko v souhvězdí Vodnáře (Aquarius) a měří asi 3 světelné roky.

Nástěnný kalendář APODu: Mlhoviny a hvězdokupy