Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. říjen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. říjen 2014

Messier 6 a kometa Siding Spring

Uznání a copyright: Rolando Ligustri (CARA Project, CAST)

Toto sice vypadá, jakoby se zelenavá koma a ohon komety Siding Spring (C/2013 A1) těsně minuly, ale ve skutečnosti jsou hvězdy z otevřené hvězdokupy Messier 6 asi 2000 světelných let dál. Na tomto krásném pohledu z 9. října ze souhvězdí Štíra(Scorpius) se ovšem jeví blízko sebe. Nicméně tato kometa v neděli 19. října opravdu v blízkosti mine, ale planetu Mars 139 500 kilometrů. To je desetkrát blíže, než se kterákoliv známá kometa přiblížila Zemi a je to asi třetina vzdálenosti Země - Měsíc. Sice nehrozí dopad kometárního jádra, ale kometární prach a vnější části plynné komy pohybující se vůči Marsu rychlostí asi 56 kilometrů za sekundu budou interagovat s jeho řídkou atmosférou. Přiblížení komety budou pečlivě sledovat družice Marsu a vozítka na povrchu.

Štítky: Kometa, M6, C2013/a1, Siding spring