Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. říjen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. říjen 2014

Melotte 15 v Srdci

Uznání a copyright: Ivan Eder

Kosmická mračna tvoří v centrálních oblastech emisní mlhoviny IC1805 fantastické tvary. Mračna opracovávají hvězdné větry a záření hmotných hvězd v nově utvořené hvězdokupě Melotte 15 uvnitř mlhoviny. Hvězdokupa má stáří asi 1,5 miliónu let a její hvězdy jsou vidět na tomto barvitém pohledu vpravo spolu s tmavými prachovými mračny v siluetě proti zářícímu atomárnímu plynu. Celý pohled se skládá z úzkopásmových a širokopásmových teleskopických snímků, zabírá asi 30 světelných let a zahrnuje emisi atomů ionizovaného vodíku, síry a kyslíku mapované v populární Hubblově paletě do zelené, červené a modré barvy. Snímky v širším poli ukazují, že celkově jednodušší obrysy IC 1805 vnukají její populární jméno mlhovina Srdce. IC 1805 se nachází asi 7500 světelných let daleko v chlubivém souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia).

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Ic1805, Heart nebula, Melotte 15, Narrow-band