Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2014

Protoplanetární disk HL Tauri z ALMA

Uznání: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), NSF

Proč má tento obří disk mezery? Vzrušující a pravděpodobná odpověď zní: planety. Záhadou je, jak v těchto mezerách tak rychle vznikly dostatečně hmotné planety, jelikož hvězdná soustava HL Tauri je stará jen asi jeden milión roků. Obraz, na kterém byly mezery objeveny, byl pořízen novým dalekohledem ALMA (Atacama Large Millimeter Array) v Chile. Dalekohled ALMA zobrazil protoplanetární disk, který měří asi 1500 světelných minut do zatím nevídaných podrobností, rozlišil totiž podrobnosti o rozměru pouhých 40 světelných minut. Nízkoenergetické světlo, které ALMA využívá bylo též schopné proniknout skrz závoj plynu a prachu. Soustava HL Tauri se nachází asi 450 světelných let daleko od Země. Studium HL Tauri nám nejspíše umožní nahlédnout, jak vznikala a vyvíjela se naše Sluneční soustava.

Štítky: Planety, Disk, Alma

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 19. 4. do 25. 4. 2021. Měsíc na večerní obloze bude dorůstat od čtvrti k úplňku. Mars je večer nad západním obzorem. Do středy jsou nad ránem jsou dobré podmínky pro pozorování komety C/2020 R4 (ATLAS). Ráno nad jihovýchodem jsou nízko nad obzorem Saturn a Jupiter. Na Zemi se vrátila tříčlenná posádka v lodi Sojuz MS-17. K ISS má odstartovat čtyřčlenná posádka v lodi Crew Dragon. Vrtulníček Ingenuity úspěšně otestoval nový palubní software a na pondělí je v plánu pokus o vzlet. Před 50 lety vynesla raketa Proton-K první orbitální stanici Saljut.