Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2014

Mlhovina Kočičí oko z Hubbla

Image Credit: NASA, ESA, HEIC, and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)

Někomu to může připadat jako kočičí oko. Okouzlující mlhovina Kočičí oko se ovšem nachází v mezihvězdném prostoru 3000 světelných let daleko od Země. Kočičí oko (NGC 6543) je klasickou planetární mlhovinou a představuje závěrečnou, krátkou, ale nádhernou fázi života Slunci podobné hvězdy. Umírající centrální hvězda této mlhoviny mohla vytvořit vnější vzory prašných soustředných obálek odhazováním vnějších vrstev v sérii pravidelných záchvěvů. Ovšem vznik krásných a složitějších vnitřních struktur není dost dobře pochopen. Toto opravdu kosmické oko, které je tak dobře vidět na digitálně zaostřeném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu, měří přes půl světelného roku. Astronomové mohou při pohledu do tohoto Kočičího oka zřejmě uvidět osud našeho Slunce, kterému je souzeno vstoupit do vlastní planetární mlhoviny asi za 5 miliard let.

Nyní k mání: Nástěnné kalendáře APODu 2015