Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. květen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. květen 2010

Halo Kočičího oka

Uznání a copyright: R. Corradi (Isaac Newton Group), Nordic Optical Telescope

Mlhovina Kočičí oko (NGC 6543) je jednou z nejznámějších planetárních mlhovin na obloze. Přímo ve středu tohoto nádherného obrázku ve falešných barvách zpracovaného tak, aby vyniklo obří, ale velmi slabé halo plynného materiálu velké přes tři světelné roky, které je kolem jasnější a dobře známé planetární mlhoviny, jsou vidět neodbytně působivé symetrie. Kompozitní snímek pořízený z dat Nordického optického dalekohledu na Kanárských ostrovech ukazuje rozsáhlou emisi mlhoviny. Planetárním mlhovinám se dlouho věnovala pozornost jako závěrečným fázím života Slunci podobných hvězd. Ovšem teprve nedávno kolem některých planetárních mlhovin byla objevena hala jako je toto, která vznikla z už dříve odhozeného materiálu při předchozích epizodách hvězdného vývoje. Zatímco fáze planetární mlhoviny trvá asi kolem 10 000 let, tak astronomové odhadují věk vnějších vláknitých částí tohoto hala na 50 000 až 90 000 let.

Štítky: Planetární mlhovina, Ngc 6543, Cat's eye nebula