Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2014

Polární prstencová galaxie NGC 660

Uznání: Gemini Observatory, AURA, Travis Rector (Univ. Alaska Anchorage)

Na této kosmické momentce, což je ostrý kompozitní obraz tvořený snímky přes úzkopásmové i širokopásmové filtry dalekohledu Gemini Sever na Mauna Kea, je vidět galaxie NGC 660. NGC 660 je přes 20 miliónů světelných let daleko, plave si v hranicích souhvězdí Ryb, (Pisces) a díky svému pekuliárnímu vzhledu se označuje jako galaxie s polárním prstencem. Galaxie s polárním prstencem jsou vzácným typem galaxií, u nichž podstatná část populace hvězd, plynu a prachu obíhá v prstencích, které jsou téměř kolmé k rovině galaktického disku. Tuto bizarní konfiguraci mohlo způsobit náhodné zachycení materiálu galaktickým diskem z prolétající galaxie, přičemž zachycené trosky byly nakonec vymrštěny do oběžného prstence. Bouřlivá gravitační interakce mohla způsobit spousty růžových hvězdotvorných oblastí, kterými je prstenec v NGC 660 posetý. Polárního prstence lze využít k výzkumu tvaru jinak neviditelného halo temné hmoty výpočtem gravitačního působení této temné hmoty na oběžný prstenec a disk. Prstenec v NGC 660 je větší než disk a měří přes 50 000 světelných let.

Štítky: Temní hmota, Galaxie, Polární prstenec, Interacting galaxy, Ngc660