Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. listopad 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. listopad 2014

Portrét NGC 281

Uznání a copyright: Martin Pugh

Podívejte se přes kosmické mračno katalogizované jako NGC 281 a přitom možná minete hvězdy z otevřené hvězdokupy IC 1590. Tato mladá hvězdokupa ovšem vznikla uvnitř mlhoviny a její hmotné hvězdy nakonec pohání pronikavou zář mlhoviny. Na portrétu NGC 281 vynikají pro oči přítažlivé tvary, opracované sloupy a husté prachové globule, které jsou vidět v siluetách a jsou zerodované intenzivními energetickými větry a zářením ze žhavých hvězd kupy. Pokud prachové struktury vydrží dostatečně dlouho, tak by mohly být i místem příštího vznikání hvězd. Mlhovina NGC 281 pro svůj tvar hravě zvaná Pacman se nachází asi 10 000 světelných let daleko v souhvězdí Kasiopeja (Cassiopeia). Tento ostrý kompozitní snímek byl pořízen přes úzkopásmové filtry kombinací emisí atomů vodíku, síry a kyslíku v zelené, červené a modré barvě. NGC 281 měří v odhadované vzdálenosti asi 80 světelných let.

Štítky: Star-formation, Prach, Ngc281, Ic1590, Pacman nebula