Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2014

Sharpless 249 a mlhovina Medúza

Uznání a copyright: César Blanco González

Na této půvabné teleskopické mozaice je zachycena normálně slabá a prchavá mlhovina Medúza. Scénu vpravo a vlevo ukotvují dvě jasné hvězdy, Mu a Eta Geminorum v nohou nebeských dvojčat, zatímco mlhovina Medúza je jasnější oblouk emise s třpytivými chapadélky dole a vpravo od středu. Kosmická medůza je součástí zbytku supernovy IC 443 ve tvaru bubliny, což je rozpínající se mračno trosek po výbuchu hmotné hvězdy. Světlo z této expoloze poprvé dosáhlo Zemi před více než 30 000 lety. Podobně jako o její sestřenici v astrofyzikálních vodách, o zbytku po supernově Krabí mlhovině, je i o mlhovině Medúza známo, že hostí neutronovou hvězdu, pozůstatek jádra zkolabované hvězdy. Pole vlevo nahoře zaplňuje emisní mlhovina katalogizovaná jako Sharpless 249. Mlhovina Medúza je asi 5000 světelných let daleko. V této vzdálenosti by úzkopásmový kompozitní obraz zabíral asi 300 světelných let.

Štítky: Ic444, Sh2-249, Ic443, Zbytek supernovy, Emisní mlhovina