Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2015

Hvězdy a prach Jižní koruny

Uznání a copyright: CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler

Tento teleskopický pohled vzdálený méně než 500 světelných let u severní hranice souhvězd Jižní koruny (Corona Australis) obývají mračna kosmického prachu a mladé energetické hvězdy. Mračna prachu světlo z více vzdálených hvězd pozadí v Mléčné dráze efektivně odstiňují. Ovšem komplex reflekčních mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727 a IC 4812 vytváří charakteristickou modrou barvu, jak se světlo z mladých žhavých hvězd z této oblasti odráží od kosmického prachu. Prach také zakrývá pohled na hvězdy, které jsou stále v průběhu zrodu. Kolem mladé proměnné hvězdy R Coronae Australis je vidět, jak se vlevo obtáčí menší žlutá mlhovina NGC 6729. Pod ní září oblouky a smyčky stlačované rázy z výtoků zanořených nově zrozených hvězd, které se označují jako Herbig-Haroovy objekty. Toto pole zabírá na obloze asi 1 stupeň. V odhadované vzdálenosti této blízké hvězdotvorné oblasti to odpovídá téměř 9 světelným rokům.

Štítky: Star-formation, Prach, R Coronae Australis, Ngc6726, Herbig haro