Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. leden 2015

Kataklysmický úsvit

Uznání a copyright ilustrace: Mark A. Garlick (Space-art.co.uk)

Přinese dnešní úsvit další vzplanutí novy? Takové dilema může jednoho dne doléhat na lidi v budoucnosti, kteří budou žít na planetě, která obíhá kataklysmickou proměnnou dvojhvězdu. Ke kataklysmickým proměnným patří plyn, který padá z větší hvězdy do akrečního disku kolem hmotného, ale kompaktního bílého trpaslíka. K explozivním kataklysmickým událostem jako je trpasličí nova může dojít, když se cáry plynu ve vnitřku akrečního disku zahřejí nad určitou teplotu. V tom okamžiku bude takový cár padat na bílého trpaslíka rychleji a dopadne s jasným zábleskem. Tyto trpasličí novy nezničí ani jednu z hvězd a mohou nastávat nepravidelně po několika dnech až po desítkách let. I když je nova mnohem méně energetická než supernova, tak pokud nejsou rekurentní novy dostatečně bouřlivé na to, aby vyvrhávaly více plynu, než na ně padá, tak se na bílém trpaslíku bude shromažďovat hmota, až nakonec překročí Chandrasekarovu mez. V takovém okamžiku jeskyně v popředí poskytne jen malou ochranu, jelikož celý bílý trpaslík vybuchne v obrovském výbuchu supernovy.

Štítky: Nova, Cataclysmic variable, Exoplanet