Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. leden 2015

Světlo z galaxie Cygnus A

Uznání: X-ray: NASA/CXC/SAO; Optical: NASA/STScI; Radio: NSF/NRAO/AUI/VLA

Při letošním Mezinárodním roku světla můžeme oslavit astronomii tímto podrobným snímkem, který ukazuje aktivní galaxii Cygnus A ve světle celého elektromagnetického spektra. Z obrázku, na němž jsou i rentgenová data z observatoře Chandra (modře) je vidět, že Cygnus A je nesmírným zdrojem vysokoenergetických rentgenových paprsků. Přesto je ale slavnější díky nízkoenergetickému konci spektra. Cygnus A je jedním z nejjasnější zdrojů na obloze viditelným pro rádiové teleskopy a ve vzdálenosti 600 miliónů světelných let je jednou z nejbližších silných rádiových galaxií. Rádiová emise (červeně) sahá na každou stranu podél stejné osy téměř 300 000 světelných let a je způsobována výtrysky relativistických částic, které vyvěrají z centrální superhmotné černé díry. Horké skvrny nejspíš vyznačují konce výtrysků, které dopadají do chladnějšího a hustšího materiálu v okolí. Žlutě obarvená data na optických vlnových délkách z Hubbla a v okolím poli z přehlídky DSS (Digital Sky Survey) završují tento pozoruhodný pohled ve více vlnových délkách.

Štítky: Cygnus a, Aktivní galaxie, Multiwavelength