Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. březen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. březen 2015

NGC 2403 v Žirafě

Uznání a copyright: Martin Pugh

Majestátní vesmírný ostrov NGC 2403 je v dlouhokrkém souhvězdí Žirafy (Camelopardalis). Tato spirální galaxie se nachází asi 10 miliónů světelných let daleko a měří asi 50 000 světelných let a zdá se, že má více než obvyklý podíl obřích hvězd ve hvězdotvorných HII oblastech, které jsou vyznačeny vypovídající červenou září atomárního vodíku. Obřím H-II oblastem dodává energii kupa žhavých, hmotných hvězd, které na konci svých krátkých a bouřlivých životů explodují jako jasné supernovy. NGC 2403 je členem skupiny galaxií M81 a dost připomíná jinou galaxii s přebytkem hvězdotvorných oblastí, která je v naší vlastní galaktické skupině, v M33 v Trojúhelníku. Jasné hvězdy s paprsčitým vzhledem se na tomto barvitém portrétu NGC 2403 nacházejí v popředí, v naší vlastní Mléčné dráze.

Štítky: Ngc2403, Camelopardalis, Oblast H-II, Star-formation