Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. duben 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. duben 2015

Prstencová galaxie AM 0644 741 z Hubbla

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA / STScI), J. Higdon (Cornell) ESA, NASA

Jak by vypadala galaxie ve tvaru prstence? Okraj modré galaxie na snímku vpravo je nesmírně velká prstencová struktura o průměru 150 000 světelných let, která se skládá z nově vzniklých, extrémně jasných a hmotných hvězd. Galaxie AM 0644-741 je známá jako prstencová galaxie a vznikla po ohromné galaktické srážce. Při srážkách galaxií prochází jedna druhou a jejich jednotlivé hvězdy přijdou jen výjmečně do kontaktu. Tvar prstence je výsledkem gravitačního narušení způsobeného celou malou cizí galaxí, která prošla přes tu větší. Pokud k tomu dojde, tak začne kondenzovat mezihvězdný plyn a prach, což vyvolá vlnu vznikání hvězd, která se šíří z místa dopadu podobně jako vlny na rybníku. Cizí galaxie je už mimo snímek pořízený Hubblovým kosmickým dalekohledem. Snímek byl pořízen na na oslavu výročí vypuštění Hubbla v roce 1990. Prstencová galaxie AM 0644-741 se nachází asi 300 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Prstencová galaxie, AM 0644-741, Hubble