Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. květen 2015

Supernova 1994D a nečekaný vesmír

Uznání: High-Z Supernova Search Team, HST, NASA

Velice dávno, velice daleko, vybuchla hvězda. Supernova 1994D, která je vidět jako jasná skvrna vlevo dole, se objevila za vnějším okrajem disku galaxie NGC 4526. Supernova 1994D nebyla zajímavá tím, jak se lišila, ale tím, jak byla podobná dalším supernovám. Světlo emitované v týdnech po jejím výbuchu znamenalo, že jí bylo dáno dobře známé označení supernova typu Ia. Pokud všechny supernovy typu 1a mají stejnou vlastní jasnost, pak ty slabší supernovy musí být dále. Kalibrováním přesné závislosti jasnost-vzdálenost mohou astronomové nejenom odhadnout rychlost rozpínání vesmíru (parametrem je Hubblova konstanta), ale také geometrii versmíru, ve kterém žijeme (parametrem je omega a lambda). Velké vzdálenosti supernov a jejich velký počet změřený v posledních letech v kombinaci s dalšími pozorováními se dají interpretovat tak, že žijeme v předtím neočekávaném vesmíru.

Štítky: Supernova, Kosmologie, Vesmír