Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2015

Pulzující polární záře nad Islandem

Uznání videa a copyright: Stéphane Vetter (Nuits sacrées); Music: Eric Aron

Proč polární záře pulzují? Nikdo neví. I když je toto neobvyklé chování známo dosti dlouho, tak příčina zůstává předmětem výzkumu. Na videu je zde zachycena impozantní pulzace polární záře v polovině března nad ledovcem Svínafellsjökull na Islandu. Toto 48 sekundové video není zrychlené. Pulzace v reálném čase jsou příkladné v sekvencích, kde je astrofotograf vidět, jak se pohybuje v popředí. Podrobná prohlídka záhadného blikání barev na obloze ukazuje, že se některé struktury opakují, zatímco jiné nikoliv. Rychlá změna pulzace, která je zde vidět, je dosti neobvyklá, běžnější jsou polární záře, kde pulzace trvají několik sekund. Nedávný výzkum ukázal, že pulzace jsou více běžné v polárních zářích vyvolaných elektrony než v protonových polárních zářích a že zároveň může fluktuovat místní zemské magnetické pole.

Astrofyzici: Prohlédněte 1000+ souborů v astrofyzikální knihovně zdrojových kódů.

Štítky: Polární záře, Pulzy, Iceland, Video