Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. srpen 2015

Očesávání ESO 137-001

NASA, ESA, CXC

Spirální galaxie ESO 137-001 uhání hmotnou galaktickou kupou Abell 3627 vzdálenou asi 220 miliónů světelných let. Tato vzdálená galaxie je vidět na barevném kompozitním obrazu z Hubbla/Chandry přes popředí hvězd Mléčné dráhy jižního souhvězdí Jižní trojúhelník (Triangulum Australe). Jak si tato spirála uhání rychlostí téměř 7 miliónů kilometrů za hodinu, tak je její plyn a prach očesáván čelním tlakem vlastního horkého vnitřního média kupy, které překonává gravitaci galaxie. Jasné hvězdokupy, které jsou evidentní v Hublových datech v téměř viditelném světle, vznikly z očesaného materiálu podél krátkých modrých stop. Rentgenová data z Chandry ukazují na enormní rozsah zahřátého, očesaného plynu jako difuzních tmavomodrých stop, které se táhnou více než 400 000 světelných let směrem doprava dolů. Významná ztráta prachu a plynu učiní vznikání nových hvězd v této galaxii velice obtížné. Žlutá eliptická galaxie, která postrádá hvězdotvorný plyn a prach, je na snímku hned vpravo od ESO 137-001.

Štítky: Abell 3627, ESO 137-001, Spirální galaxie, Kupa galaxií, Ram pressure