Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. srpen 2015

Kupa galaxií v Panně

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo

O kupě galaxií v Panně, nejbližší kupě galaxií o naší Místní skupiny je známo, že obsahuje dobře přes tisíc členů. Tuto kupu galaxií je ve skutečnosti obtížné si celou vychutnat, ptotože pokrývá verlkou část oblohy. Tato pečlivá širokoúhlá mosaika teleskopických snímků jasně zaznamanala centrální oblast Kupy v Panně přes slabá prachová mračna v popředí, která se vznáší nad rovinou naší vlastní Galaxie Mléčná dráha. Dominantou kupy je obří eliptická galaxie M87, zrovna vlevo dole od středu snímku. Vpravo od M87 je řetězec galaxií známý jako Markarianův řetězec. Při podrobnějším zkoumání snímku se ukazuje mnoho galaktických členů Kupy v Panně jako malé roznazané flíčky. Položte kurzor na snímek a uvidíte popisky větších galaxií podle označení katalogu NGC. Některé galaxie mají také označení podle čísel Messierova katalogu, včetně M84, M86 a prominentních barevných spirálních galaxií M88, M90 a M91. Galaxie v Kupě v Panně jsou v průměru asi 48 miliónů světelných let daleko. Vzdálenost Kupy v Panně byla využita k určení důležité Hubblovy konstanty a měřítka Vesmíru.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus, nebo na Twitteru.

Štítky: Kupa galaxií, Kupa v Panně, Markarian's Chain, Mouse over

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.