Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. srpen 2015

Rentgenová echa z Circinus X-1

Uznání: X-ray - NASA/CXC/Univ. Wisconsin-Madison/S.Heinz et al, Optical - DSS

Circinus X-1 je rentgenová dvojhvězda známá svou nahodilou proměnností. V bizarní soustavě Circinus X-1 obíhá hustá neutronová hvězda, zhroucený zbytek po výbuchu supernovy, a obyčejnější hvězdná složka. Pozorování této rentgenové dvojhvězdy v měsících po intenzivním rentgenovém vzplanutí z tohoto zdroje v roce 2013 postupně ukázala výrazně soustředné prstence, jasná rentgenová světelná echa ze čtyř se vyskytujících mračen mezihvězdného prachu. Na tomto rentgenově optickém kompozitu pruhy rentgenových obrazových dat z observatoře Chandra ve falešných barvách ukazují částečné obrysy prstenců. Je pozorohodné, že načasování rentgenových ech spolu se známou vzdáleností k mračnům mezihvězdného prachu umožnilo určit dříve dosti neznámou vzdálenost ke zdroji Circinus X-1 samotnému na 30 700 světelných let.

Štítky: Rentgenový, Light echo, Circinus x-1