Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. srpen 2015

Přibližování k perihelu

Uznání: ESA / Rosetta / MPS for OSIRIS Team; MPS/UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Tento dramatický výtrysk z jádra komety 67P/Čurjumov-Gerasimenková nastal 12. srpna, pouhé hodiny před perihelem, nejtěsnějším přiblížením ke Slunci. Kometa obletí Slunce jednou za 6,45 roku a vzdálenost perihelu je asi 1,3 AU (astronomické jednotky), pořád vně oběžné dráhy Země (1 AU). Snímek 4 kilometry velkého jádra se dvěma laloky je jasně osvětlený slunečním světlem a s tmavými stíny, jak ho zobrazila vědecká kamera kosmické sondy Rosetta ze vzdálenosti asi 325 km. Rosseta je příliš blízko, než aby mohla vidět rostoucí ohon komety, ale udržuje si takovou polohu, aby mohla sledovat, jak se bude v nadcházejících týdnech jádro ohřívat a stane se aktivnějším a prvotní ledy začnou z povrchu sublimovat a vytvářet výtrysky plynu a prachu. Tento týden také na Zemi dopadal prach z periodické komety Swift-Tuttle, která naposledy prošla perihelem v roce 1992 ve vzdálenosti 0,96 AU.

Štítky: 67p, Kometa, Churyumov-Gerasimenko, Perihelion