Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. srpen 2015

Rozpadlé obrazy ohýbá obří kupa

Uznání: NASA, ESA, H. Lee & H. Ford (Johns Hopkins U.)

Co je to za podivné modré objekty? Mnoho z těch nejjasnějších modrých obrazů je jediná, neobvyklá, korálková, modrá, prstenčitá galaxie, která je jen náhodou za obří kupou galaxií. Kupy galaxií se typicky jeví žluté a spolu s temnou hmotou kup působí jako gravitační čočky. Gravitační čočky dokáží vytvořit několik obrazů galaxií v pozadí, podobně jako vzdálené pouliční světlo viděné přes sklenku vína vytváří mnoho světelných bodů. Jedinečný tvar této galaxie v pozadí, která pravděpodobně právě vzniká, astronomům umožnil vydedukovat, že má oddělené obrazy na hodinách 4, 10, 11 a 12 zdánlivého číselníku hodin se středem v kupě. Modrá šmouha u středu kupy je nejspíš další obraz té samé galaxie v pozadí. Ve všech nedávných analýzách se praví, že lze rozeznat přinejmenším 33 obrazů 11 jednotlivých galaxií. Tento nádherný snímek kupy galaxií CL0024+1654 z Hubblova kosmického dalekohledu byl pořízen v listopadu 2004.

Štítky: Kupa galaxií, Zobrazení gravitační čočkou, Temní hmota